طراحی مد یک شیوه هنری است که به ایجاد لباس و لوازم جانبی سبک زندگی اختصاص داده شده است. طراحی مد مدرن به دو دسته اساسی تقسیم شده است: فشن سطح بالا (اوت کوتوق) و آماده پوشیدن. مجموعه اوت کوتوق یا کوتور ( عبارتی فرانسوی به معنای «دوزندگی بالا» یا «دوخت در سطح بالا» یا «فشن سطح بالا» و به خلق و ایجاد پوشاک و لباسهای انحصاری و سفارشی در صنعت طراحی لباس اطلاق میگردد. اوت کوتور همان مُد سطح بالا و درجه یک است که پوشاک آن از ابتدا تا انتها با دست و با پارچههای مرغوب و با کیفیت بالا و گرانقیمت که اغلب پارچههایی غیرمعمولی هستند و با دقت بسیار زیاد در جزئیات و توسط دوزندگان مجرب و توانا دوخته میشوند؛ این کار وقت گیر است و مستلزم تکنیکهای دوخت و دوز دستی ویژه) برای مشتریان خاص اختصاص داده شده است و دقیقا به اندازه مناسب این مشتریان آماده می شود.
مجموعه آماده پوشیدن به اندازه استاندارد است، نه سفارشی، به طوری که آنها مناسب تر برای تولید بزرگ می باشند. آنها همچنین به دو دسته تقسیم می شوند: طراحان / سازنده ها و مجموعه های ترکیبی. مجموعه های طراح از کیفیت و اتمام نهایی بالا و همچنین یک طراحی منحصر به فرد است. آنها اغلب یک فلسفه خاص را نشان می دهند و برای ایجاد یک بیانیه تا فقط برای فروش به کار می روند. هر دو مجموعه های کوتوق و آماده پوشیدن در صحنه های نمایش مد بین المللی یا catwalk ارائه می شوند.
طراحی مد یک شکل از هنر است. برای کار به عنوان یک طراح، باید شخصیت هنری و خلاق داشته باشید. شما همچنین باید در طراحی خوب باشید و بتوانید ایده های خود را در طرح ها یا اسکیس ها بیان کنید. شما لزوما شاید یک هنرمند بزرگ نباشید، اما باید مهارت های خاصی برای ترکیب رنگ ها، تنالیته ها و سایه ها داشته باشید. شما همچنین باید قادر به کار با پارچه و استفاده از پارچه به شیوه خلاقانه و ناب باشید. طراحان مد، تخیل بصری خوبی دارند و قادر به فکر کردن در سه بعد هستند و ایده های خود را به لباس می اندازند. در اصل طراحان مد باید از شرایط بازار مد آگاه باشند. آنها باید بسیار علاقه مند به یادگیری چیزهای جدید و خواندن مجلات، ژورنال و کتاب در مورد تاریخ طراحی مد و روند جدید آن باشند. آنها همچنین باید به هنر علاقه مند باشند، گالری های هنری را ببینند و هر زمانی که فرصت دارند، با هنرمندان مختلف ارتباط برقرار کنند. طراح همچنین باید برخی از دانش و تجربه خیاطی (برش، پارچه، دوخت و غیره) داشته باشد و بتواند تفاوت بین سطوح مختلف کیفیت پارچه را درک کند. همچنین درک درستی از شیوه زندگی مخاطبان و نیازهای مشتری نیز در طراحی مد مورد نیاز است. طراحان باید مهارتهای ارتباطی خوب داشته باشند و بتوانند اظهارات خود را به روشنی بیان کنند. اما مهمتر از همه، باید بسیار ناب باشد و دارای ایده های نوآورانه و تازه.
با توجه به اطلاعات مختصری که داده شد، آموزشگاه راهین همراه با تیم تخصصی مد و فشن خود سعی بر پوشش مهمترین موضوعات در این حیطه داشته است. لذا دوره هایی که در این خصوص ارائه شده اند به شرح زیر می باشند:
- طراحی اندام و لباس مقدماتی
- طراحی اندام و لباس پیشرفته
- تصویرسازی مد و فشن
- سبک شناسی مد و فشن
- پارچه شناسی
- نقاشی روی پارچه و لباس
- چاپ
- پارچه سازی
- الگو و دوخت
- جنسیت سازی در لباس
- خلاقیت و کالکشن بندی در طراحی لباس
- نرم افزار مخصوص طراحی لباس(مارولس)
- بازاریابی، تبلیغات و کسب و کار تخصصی مد